14 tips om te ontstressen

Voel je je opgejaagd, ben je snel geïrriteerd, heb je een kort lontje? Heb je het gevoel dat je achter de feiten aanloopt en dat je de hele dag loopt te rennen en te vliegen? Dit zijn signalen van stress waar velen van ons helaas dagelijks mee te maken hebben. We weten allemaal wel dat de boog niet altijd gespannen kan zijn, maar toch vinden we het lastig daar een goede balans in te vinden.

Vraag jezelf eens af: hoe vaak op een dag neem jij eigenlijk een moment voor jezelf, even de boel de boel laten en in het moment zijn? Het leuke is dat een moment voor jezelf nemen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en ook geen extra tijd hoeft te kosten. Ontspanningsmomenten kun je vinden in hele eenvoudige dingen die we dagelijks doen, maar die we niet meer met aandacht doen omdat we ons laten afleiden. ⁣⁣

Mijn 14 tips om te ontstressen helpen je om dagelijks de spanningsboog regelmatig te doorbreken, in het moment te leven en minder stress te ervaren. Probeer het uit en ervaar zelf wat het je oplevert! De 14 tips zijn:

  1. ⁣⁣Leg je telefoon weg als je eet⁣
  2. Eet met aandacht, geniet van de smaken en kauw goed⁣
  3. Ga af en toe even rustig zitten, leg je handen op je buik en haal een paar keer diep adem⁣
  4. Maak een wandeling in de buitenlucht en kijk om je heen⁣
  5. Geniet van een lekkere kop kruidenthee of een goede bak koffie
  6. Heb een fijn gesprek met iemand⁣
  7. Las korte meditatiemomenten in gedurende de dag
  8. Knuffel met je huisdieren en/ of mensen die je lief hebt⁣
  9. Doe eens een dag helemaal niks
  10. Stop met eten, minimaal 3 uur voor het naar bed gaan
  11. Zorg voor een goede nachtrust, in een goed geventileerde ruimte
  12. Vermijd een uur voor je gaat slapen apparaten die blauw licht geven zoals televisie, computer, telefoon⁣
  13. Lees een boek of luister naar een meditatie⁣ voor het slapen gaan
  14. Geniet van een fijne vrijpartij⁣!