9 tips om obstipatie te verhelpen

De frequentie van de stoelgang is per persoon verschillend, de één kan drie keer per dag naar het toilet, de ander eens in de twee weken. Het meest ideale ontlastingspatroon is één tot twee keer per dag en de ontlasting hoort worstvormig te zijn.

Als we praten over obstipatie, dan is er sprake van regelmatige verstopping van de darm. Obstipatie kan vele oorzaken hebben, voorbeelden zijn onvoldoende beweging, te weinig drinken, vezelarme voeding, stress, onregelmatig leven, medicijngebruik, ziekte, psychische problemen. Veel vrouwen hebben dagelijks te maken met de gevolgen van obstipatie. Het kan onaangename klachten veroorzaken zoals pijnlijk gevoel bij het ontlasten, aambeien en kloofjes. Je herkent obstipatie aan o.a.:

  • Moeizame stoelgang waarbij je een pijnlijk gevoel in de buik kunt ervaren, je langdurig op de wc zit, de ontlasting er moeizaam uitkomt, er helderrood bloed bij de ontlasting kan zitten
  • Harde, droge keutels
  • Weinig naar het toilet kunnen, minder dan twee keer per week
  • Een gevoel van een niet goed geleegde darm na de toiletgang

Heb je regelmatig last van obstipatie en wil je aan de slag met het verminderen van je klachten? Begin dan met het toepassen van deze 9 tips om obstipatie te verhelpen:

  1. Ga bij aandrang direct naar het toilet, houd ontlasting niet op
  2. Drink circa 2 liter vocht per dag bij voorkeur warm water met een schijfje verse gember
  3. Eet met aandacht en kauw goed
  4. Eet vezelrijke voeding zoals groenten, fruit, noten en zaden
  5. Nuttig voldoende gezonde vetten in de vorm van plantaardige oliën, noten, zaden, vette vis 
  6. Maak gebruik van stimulerende kruiden als peperachtige, gember, kurkuma, basilicum, kaneel, knoflook, koriander, mosterd, venkel, rozemarijn, tijm
  7. Zorg dagelijks voor voldoende beweging zoals sporten, fietsen, wandelen, tuinieren, neem wat vaker de trap
  8. Ontspan regelmatig op een dag bijvoorbeeld door 5 minuten gewoon even niets te doen, een wandeling te maken in de buitenlucht, met aandacht te genieten van een kopje thee of koffie, een leuk gesprek met iemand te voeren, een verkwikkende meditatie
  9. Zorg voor een goede nachtrust, rust is van essentieel belang voor een gezonde spijsvertering

Heb je de tips toegepast, maar houden de klachten aan? Dan is het verstandig om verder op onderzoek uit te gaan. Tijdens een intakegesprek is er tijd om je persoonlijke situatie te bespreken. Een anamnese en aanvullend onderzoek kunnen meer inzicht geven in de oorzaak van de klachten. Heb je vragen over obstipatie, wil je meer informatie over een intakegesprek? Laat het me weten!

Neem contact op