Wat is darmtherapie

Als ik mensen vertel dat ik darmtherapeut ben krijg ik vaak te horen dat ze niet bekend zijn met darmtherapie. De vraag die meestal volgt is: ”Wat doe je dan, als darmtherapeut?” Als ik uitleg hoe ik te werk ga en vertel welke klachten ik behandel, valt het me op dat iedereen wel iemand kent die te maken heeft met darmproblemen. Gek genoeg hebben ze er zelf meestal geen last van. 😉 Darmproblemen komen veel voor en kunnen de kwaliteit van je leven enorm beïnvloeden. Toch praten mensen er niet makkelijk over, ze ervaren het als gênant of schamen zich er voor. Een gemiste kans, want in veel gevallen zijn klachten met darmtherapie goed te behandelen waardoor klachten verminderen of helemaal afnemen. Hoog tijd dus voor een uitleg over darmtherapie!

Je spijsverteringskanaal loopt van mond tot kont: de mond, keel, slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm, endeldarm en anus maken er onderdeel van uit. De lever, galblaas, alvleesklier en de hersenen zijn organen die nauw in verbinding staan met het spijsverteringskanaal. Deze organen hebben o.a. als functie het afscheiden van verteringsenzymen, het reguleren van de hormoonhuishouding en afgifte van neurotransmitters. Alle lichaamsvreemde stoffen die in de vorm van voeding, drinken, medicijnen, supplementen enz. via het spijsverteringskanaal binnen komen, moeten worden fijngemalen, in stukjes geknipt en omgezet worden in goed opneembare stoffen. Deze stoffen bereiken via de darmwand de bloedbaan om hier te dienen als voedingsbron. Niet verteerde resten en afvalstoffen zullen via ontlasting, urine, zweet en adem het lichaam weer verlaten.

Het spijsverteringskanaal is aan de binnenkant met een flinke slijmlaag en darmvlokken bekleed. Deze slijmlaag en darmvlokken hebben samen met maagzuur en spijsverteringsenzymen, de taak het lichaam te beschermen tegen ziekmakende micro-organisme of toxische stoffen die we liever buiten de deur houden. Alleen voedingsstoffen die goed verteerd en van minuscuul formaat zijn, zijn geschikt voor opname.

Tijdens het verteringsproces kan er van alles mis gaan. Factoren die een rol kunnen spelen zijn bijvoorbeeld een slechte mondhygiëne, een gebrek aan maagzuur, een tekort aan spijsverteringsenzymen, hormonale disbalans, poreus slijmvlies, een afname van darmvlokken of een beschadigde darmwand. Zo kunnen klachten ontstaan, merkbare symptomen zijn buikpijn, gasvorming, oprispingen, verstoord ontlastingspatroon, hoofdpijn, gebrek aan energie, stemmingswisselingen en huidproblemen. Blijven symptomen onbehandeld en houden ze aan dan kan dit uiteindelijk leiden tot o.a. allergie, auto-immuunziekte, chronische ontstekingen, darmziekten en diabetes.

Het doel van darmtherapie is de balans in de spijsvertering herstellen. De basis wordt gelegd met ontlastings- en bloedonderzoek. Er worden monsters genomen en deze worden opgestuurd naar een laboratorium. De onderzoeken brengen in beeld of er sprake is van disbalans en welke oorzaken hier aan ten grondslag kunnen liggen. Informatie die je haalt uit ontlastingsonderzoek is:

• De structuur en kleur van de ontlasting
  • Aanwezigheid van verteringsresten
  • De samenstelling van je microbioom
  • Aanwezigheid van ziekmakende micro-organismen
  • Ontstekingen
  • Kwaliteit van het slijmvlies
  • De status van spijsverteringsenzymen
  • De status van galzuren

Bloedonderzoek laat zien of er sprake is van:

• Intolerantie voor voeding
  • Allergie voor voeding
  • Allergie voor pollen
  • Histamine-intolerantie

Op basis van de onderzoeksresultaten kan er een therapieplan worden opgesteld bestaande uit vier stappen:

1. Draineren: je ondersteunt de lever, nieren, galblaas, alvleesklier en lymfe waardoor ze hun functie beter uit kunnen voeren. Je voedingspatroon en leefstijl spelen hier een belangrijke rol.
  2. Elimineren: alle mogelijke stressfactoren zoals ontstekingen, intolerantie of allergie voor voeding, ziekmakende micro-organisme dienen te worden aangepakt om herstel mogelijk te maken.
  3. Opbouwen: de opbouwende fase draait om bewustwording, aanleren van nieuwe gewoontes. Je lichaam voeden met voedingstoffen die herstel stimuleren, achterhalen wat je als mens nodig hebt om lekker in je vel te zitten en beperken van stress.
  4. Stabiliseren: de laatste fase draait om het eigen maken van je nieuwe leefstijl waardoor de balans gewaarborgd wordt en de kans op het terugkeren van klachten afneemt.

Om herstel te bereiken is goed onderzoek noodzakelijk, daarna volgt behandeling. De ernst van de klachten is bepalend voor de duur van de therapie, ook het aanleren van nieuwe leefgewoonten heeft tijd nodig. Een behandeltraject duurt gemiddeld tussen de 6 tot 12 maanden. Heb je vragen, wil je meer informatie over darmtherapie? Neem contact met me op! Ik help je graag in je zoektocht naar goede darmgezondheid.